Salam.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again.
.: malu la siket.

malu la siket.

ila | Thursday, August 18, 2011 | 3Comments |
Salam ramadhan.sedar tak sedar dah 19 hari umat islam menunaikan ibadah puasa.
hari nie nak cerita sedekit insiden yang nampak depan mata. orang tidak puasa.mesti la korang pon ada pengalaman nampak orang tak puasa kan.kalau budak-budak kecil tu tak pe la.nie dah besar panjang perangai cam  ape2 jerk.

tadi balik sekolah naik bas,hari nie hari jumaat balik saing-saing dengan budak sekolah rendah.depan sekolah rendah tu ada kedai cina.nampak la sorang umat Islam lelaki beli air pepsi .pastu dia duduk atas motor dan minum

kitorang 1 bas tengok muka dia.dia selamba aje.eishh geramnya.rasa macam nak bagi tumbuk sebijik aje.dah lah tak puasa, minum depan khayak ramai.malu la siket dengan kita budak sekolah nie.adik-adik sekolah rendah yang tak puasa pon takde lah makan atau minum dekat sekolah.

kau kalau kebulur nak makan sangat pon tak payah la depan orang ramai.

ustazah pernah cakap orang cina dan orang india tak percaya yang orang melayu berpuasa.tak makan dan minum.diorang cakap orang islam nie tak boleh makan depan orang lain aje.maknanya makan  boleh makan sorok-sorok.diorang tak percaya orang melayu berpuasa sebab ape,,sebab bende nie berlaku depan mata diorang .orang melayu yg tak berpuasa nie pon memang akan beli makanan+minumam dekat kedai cina dan india.


Barangsiapa berbuka puasa Ramadan sehari tanpa rukhshah (alasan yang dibenarkan) atau sakit, maka tidak akan dapat ditebus (dosanya) dengan berpuasa seumur hidup dia melakukannya. (HR Bukhari dan Muslim) 

3 comments:

BuLat i2 CirCLE said...

plastik hitam abis d'jual d'kedai2 . Xkire budak k remaja k . Kuo dr kedai msti bawak plastik itam

adhilla zaidi said...

sangat setuju entri ni !!
satu entri yang bersifat teguran ~
:)

liyanalalala said...

setuju jugak. walaupun dia tak puasa, tak payah lah nak tunjuk kat depan orang..

Kotak Chitchat