Salam.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again.
.: hasad dengki

hasad dengki

ila | Friday, March 25, 2011 | 4Comments |
Assalamualaikom.hari nie tiba-tiba terasa nak buat entry tentang hasad dengki.

 semua manusia tak sama kan, tak boleh tengok orang lain lebih sedikit,mesti dia pon nak juga.
tak ke terfikir yang ALLAH menurunkan rezeki untuk semua hambaNya!
kita perlu la berusaha untuk jadi seperti orang yang kita dengki tu,sebagai contoh dia lebih pandai daripada kita,kenapa perlu tak nak tegur la ape la..


Antara faktor hasad dengki:

-Perseteruan Dan Kebenciani
-Bangga dengan Kedudukan dan Kemuliaan
-Angkuh (Takbur)
-Ta'ajub
-Bimbang dan Takut Cita-Cita Tak Tercapai
-Gilakan nama dan Kemasyhuran dalam Bidang-Bidang tertentu
-Busuk Hati

Disebutkan dalam hadis tentang punca yang menyebabkan seseorang itu memasuki Syurga Allah, sabda Nabi bermaksud; "Akan muncul kepada kamu daripada kaki bukit ini seorang lelaki yang merupakan antara penghuni Syurga, maka muncullah seorang lelaki lantas lelaki itu ditanya tentang amalannya lalu lelaki itu berkata; sesungguhnya aku tidak dapati dalam diri aku ini pembohongan dan juga hasad dengki terhadap kaum muslimin yang dikurniakan kebaikan daripada Allah."

muhasabah la diri,jangan cemburu dengan kelebihan orang lain sebab kita sendiri pon ada kelibihan tersendiri

4 comments:

NiK iMaN a.k.a NiCkiLiCouS! said...

dengki pd ilmu???

♀ syera teli ♀ said...

kkdg dengki jugak dgn org yg rezeki melimpah ruah ni . haha
tp redha je la (;

Lulu caldina said...

1st time datang sini..cutenya girl kat shoutbox tu..rasa mcm nak culik...yaaaahhhhhh

nelly said...

Harap tak tergolong ..

Kotak Chitchat